تبلیغات
جنگ افزار - سرلشکر خلبان شهید بهرام عشقی پور

سرلشکر خلبان شهید بهرام عشقی پور

نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 11 بهمن 1391   12:35 بعد از ظهر

نوع مطلب :عملیات ها و شهدا ،

شرح ماموریت از زبان یکی از همرزمان

"شامگاه روز 31 شهریور ماه سال 1359 طرح عملیات 140 فروندی کمان 99 رسیده بود و همه خلبانان و فرماندهان مشغول کار برروی این طرح بودند لیست خلبانان شرکت کننده نیز توسط فرمانده و معاون عملیات پایگاه در حال تکمیل بود . روز یکم مهرماه سال 1359 برای نیروی هوایی ایران روزدیگری بود من در آنزمان در پایگاه سوم شکاری خدمت می کردم . در آن روز بین 45 تا 50 فروند فانتوم مسلح از پایگاه هوایی همدان به پرواز درآمدند تا مواضع از پیش تعیین شده را در خاک عراق بمباران کنند . روزباشکوهی بود تا به آن روز پایگاه ما این تعداد جنگنده را در یک روز به پرواز در نیاورده بود . گروه های پروازی مشخص شده بودند و من نیز هدفی را که باید بمباران می کردم می دانستم . ماموریت من دوربردترین هدف در آن روز بود شاید هم دلیل آن این بود که من در آن زمان لیدر طبقه سوم بودم و از تجارب خوبی برخوردار بودم . لیدر طبقه سوم به خلبانانی اطلاق می شد که می توانستند فرماندهی دو تا چهار فروند هواپیما را در روز یا شب برعهده گیرد ، به همراه آنان به پرواز درآید و بعد از طی مسافتی طولانی فرود آید .

هدف پایگاه هوایی حبانیه

هدف دسته ما پایگاه حبانیه بود این پایگاه در 70 مایلی غرب بغداد بود و بعد از پایگاههای الولید دورترین پایگاه هوایی عراق بود . قرار بر این بود که 8 فانتوم در دسته های دوفروندی با فواصل زمانی کوتاه به این پایگاه حمله کنند که من در دسته دوم قرار داشتم و قرار بود بعنوان شماره دو این پرواز باشم هواپیمای شماره یک را یکی از بهترین خلبانان نیروی هوایی که استاد خلبان هم بود و بدها به درجه رفیع شهادت نایل آمد برعهده داشت . قرار بود تمامی پروازها در صبح زود انجام شود .
راس ساعت مقرر نوبت به ما رسید که پرواز کنیم همانطور که گفتم ما به صورت دوفروندی پرواز می کردیم هر دو فانتوم مسلح روی باند رفتیم ، هواپیمای شماره یک با هدایت شهید سرهنگ خلبان محمد حسن قهستانی و فانتوم دیگر به خلبانی من پرواز می کرد به یاد دارم که کابین عقب من هم ستوان حدادی بود که یک هفته بعد در یک پرواز برون مرزی مورد هدف قرار گرفت و مجبور به ترک هواپیما شد و به اسارت درآمد . با اشاره شهید قهستانی که لیدر دسته بود به پرواز در آمدیم . بلافاصله بعد از بلند شدن ارتفاع گرفتیم و به همین شکل ادامه دادیم تا وارد خاک عراق شدیم .
تا چند روز اول جنگ ما با ارتفاع بالا پرواز می کردیم و وارد خاک عراق می شدیم که چند روزی از جنگ نگذشته بود که متوجه شدیم اگر بخواهیم با این ارتفاع وارد خاک عراق شویم به راحتی هدف قرار می گیریم و از آن به بعد برخلاف آموزشهایی که در تمرینات برای بمباران ، از ارتفاع بالا دیده بودیم تغییر رویه دادیم و برای مخفی ماندن از دید رادارهای دشمن با ارتفاع خیلی پایین وارد خاک عراق می شدیم

عراقیها فکر حمله از طرف ما را نمی کردند

بهرحال ما در آن روز با ارتفاع بالا وارد خاک عراق شدیم . به محض ورود به خاک دشمن تمام حواس خود را جمع کردم و به کابین عقب هم تاکید کردم که مراقب سامانه های موشکی دشمن باشد هر چه در خاک عراق جلوتر می رفتیم من بیشتر هراسان می شدم بخاطر اینکه هیچ مانعی روبروی ما نبود نه پدافندی کار می کرد نه موشکی شلیک می شد و نه خبری از جنگنده های رهگیر آنها بود و ما بدون هیچ مزاحمتی در حال پرواز بودیم که البته بعد از ورود به خاک خودمان علت دستگیرم شد که عراقی ها که بخیال خود در حمله روز قبل توان نیروی هوایی را از بین برده بودند با خیال راحت در تدارک حملهایی دیگر به خاک ما بودند و اصلا فکر نمی کردند که مورد حمله قرار گیرند که در هنگام برگشت ما متوجه این موضوع شدیم . در حال عبور از خاک عراق گهکاه چند تیر پدافند آنها به سمت ما شلیک می شد که خطری برای ما ایجاد نمی کرد .

به هدف رسیده و آنجا را در هم کوبیدیم

هدف بسیار دور بود ما باید از شمال شهر بغداد می گذشتیم و 70 مایل ادامه می دادیم . بدون هیچ مشکلی به پایگاه حبابنیه رسیدیم که با فرمان شهید قهستانی شروع به بمباران نمودیم پدافند پایگاه که تازه متوجه ما شده بود با تمام قدرت به سمت ما شلیک می کرد که البته بخاطر ارتفاع بالا هیچ کدام از تیرهای آنها به ما اصابت نکرد با اتمام بمباران بلافاصله گردش کردیم و با سرعت از همان مسیر به سمت مرز حرکت کردیم .
در همین زمان نیروی هوای عراقی با تعداد کمی هواپیما به پایگاههای ایران حمله کرده بود . تا مرز فاصله ای نداشتم و بالاخره به سلامت از مرز گذشتیم با ورود به خاک کشور احساس خوبی داشتم چون اولین عملیات جنگی خودم را با موفقیت به پایان رسانده بودم غافل از اینکه ماجراهایی هنوز در انتظارم بود . با ورود به خاک کشور متوجه شدم به بسیاری از پایگاها از جمله پایگاه همدان حمله هوایی شده است و اکثر خلبانانی که از ماموریت برگشتند بدلیل کمبود سوخت مجبور به فرود اضطراری هستند که رادار به نوبت به آنها اجازه فرود داد البته تعدادی هم به پایگههای کمکی رفتند و در آنجا فرود آمدند .

 نوبت فرود خودم را به دیگر دوستانم دادم

در نزدیکی پایگاه همدان نیز خلبانانی که کمبود سوخت داشتند درخواست می کردند که زودتر فرود بیایند من نگاهی به عقربه های سوخت جنگنده کردم و دیدم به دلیل اینکه ما در ارتفاع بالا پرواز کردیم سوخت مورد نیاز را داریم تا دقایقی برروی آسمان بمانین که تصمیم گرفتم فرصت خودم را به بقیه که سوخت کمتری دارند بدهم پس به رادار اعلام کردم من ارتفاع لازم را دارم و می توانم برای دقایقی در همین ارتفاع بمانم و دیرتر فرود بیایم . بلافاصله به حریم پایگاه رسیدم و شروع به گشت زنی نمودم تا اینکه بالاخره نوبت به من رسید . با اعلام برج مراقبت ارتفاع خود را کم کرده و آماده فرود شدم همه چیز مرتب بود چرخهای هواپیمایم ابتدای باند را لمس نمود و به محض اینکه بر زمین نشستم ....


دو فروند میگ عراقی آماده بمباران بودند

دو فروند هواپیمای عراقی از روبرو دیدم که در حال نزدیک شدن هستند ، درست حدس زده بودم هدف آنها باند فرود پایگاه بود .
دچار تردید شده بودم که باید چتر دم را بزنم یا نه ؟ اگر از چتر دم استفاده می کرم بعلت اینکه سرعت هواپیما به یکباره کم می شد مطمئنا به انتهای باند نرسیده توسط میگهای عراقی هدف قرار می گرفتم اگر این کار را نمی کردم ، سرعت هواپیما کم نمی شد و به سختی باید آنرا در انتهای باند متوقف می کردم ، در یک لحظه بالاخره تصمیم خود را گرفتم و چتر دم را زدم ولی همزمان قدرت موتورها را افزایش دادم هواپیما را تا اواسط باند به همین شکل جلو بردم و سپس به کمک کابین عقب با تمام قدرت شروع به فشار دادن پدالهای ترمز نمودیم و بالاخره موفق شدیم قبل از رسیدن میگهای عراقی از باند خارج شویم .


فانتوم دیگر اوج گرفت و میگها بمباران کردند

در همین هنگام با خروج من از باند یک فروند فانتوم دیگر که سوخت کافی نداشت آماده فرود شد ، خلبان این هواپیما شهید سرگرد خلبان خدابخش (بهرام) عشقی پور و خلبان کابین عقب شهید سروان خلبان عباس اسلام نیا بودند . آنها به محض اینکه برروی باند نشستند میگها به انتهای باند رسیده بودند که با دستور برج مراقبت شهید عشقی پور بلافاصله قدرت موتور را به حداکثر رساند و دوباره به پرواز درآمد . پرواز او به موقع بود چون میگها از انتهای باند شروع به بمباران کردند و به سرعت از روی باند گذشتند ، آتش و دود همه جا را پر کرده بود ولی خوشبختانه به دلیل بی تجربگی خلبانان عراقی تمامی بمبها به کنار باند برخورد کرد و آسیب جدی به باند نرسید چون بعد از آن هم هواپیماهای دیگر برروی باند نشستند .

عشقی پور و اسلام نیا پروازی دیگر را ادامه دادند

ولی حادثه ای که نباید اتفاق رخ دهد روی داد ، در حین اوج گیری هر دو موتور هواپیمای آنان بدلیل گردش شدید دچار واماندگی شد و آنها در شرایط اضطراری قرار گرفتند ، شهید عشقی پور و شهید اسلام نیا می توانستند اجکت نمایند و جان خود را نجات دهند ولی اگر اجکت می نمودند هواپیما برروی خانه های مسکونی پایگاه می افتاد .
شهیدان بزرگوار عشقی پور و اسلام نیا در جنگنده خود باقی ماندند و سعی در هدایت آن به محلی دیگر کردند و در نهایت هواپیما به ساختمانی برخورد کرد که از قضا [نزدیک] خانه شهید عشقی پور بود و هر دوی این عزیزان به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

شهید بهرام عشقی پور

 

هنوز با یاد و خاطره آن روزها ...

من خود در آخرین لحظات هواپیمای این عزیزان را در حال گردش دیدم و برخورد آنرا نیز با ساختمان مشاهده کردم الان بعد از گذشت 28 سال از آن روزها هنوز هم به یاد دوستان شهیدم می افتادم و برای آنان طلب آمورزش می نمایم، کسانی که صادقانه پای در رکاب نبرد و دفاع از وطن نهادند و گمنام رفتند ولی یاد آنها در بین من و دیگر دوستان خلبانم همیشه جاودان است."

راوی: سرتیپ خلبان جعفر عمادی

×××

 روایت وداع آخر

شهید عشقی پور علی رغم اینکه فانتوم آخرین قطرات بنزین خود را مصرف می کرد مجبور به کنسل کردن فرود و اوج گیری مجدد با حالت پس سوز می شود که به علت پیچیدن بسیار شدید به چپ، موتور هواپیما دچار استال (واماندگی) می شود. به دلیل پرواز بر فراز خانه های سازمانی پایگاه این دو خلبان شریف به جای ایجکت تصمیم به دور کردن هواپیما از منازل مسکونی می گیرند، منازلی که خانواده خود و دیگر دوستانشان در آنها زندگی می کردند و در نهایت هواپیمایشان به جای منازل سازمانی به ساختمانی نیمه کاره در پایگاه برخورد می کند.

شهید عشقی پور که هدایت هواپیما را بر عهده داشت در آن لحظات آخر که می دانست کار دیگری از دستش بر نمی آید، دستش را بالا می آورد و تکان می دهد. نکته شگفت آور و تاسف برانگیز این رویداد این بود که آن ساختمان نیمه کاره درست روبروی خانه شهید عشقی پور بود و آن لحظه که او دستش را تکان داد همسرش نظاره گر سقوط هواپیمای شوهرش بود. همسر شهید که در لحظه حادثه در آشپزخانه منزل خود بود، در حالی که دستان پسربچه 3 ساله اش را در دست داشت از پنجره شاهد آخرین لحظات زندگی شوهر قهرمان خود بود. همسر شهید به علت اضطراب شدید چنان به دست فرزندش فشار وارد کرده بود که دست کودک از دو ناحیه شکست که به لطف خدا بعدها بهبود یافت. پس از برخورد هواپیما به ساختمان، فرزند شهید در اثر موج انفجار چند دوری به دور خود زده و سپس به زمین خورده بود و به دلیل شوک ناشی از این واقعه تا مدتها از لکنت زبان رنج می برد.

آری! به راستی صحنه غریبی بوده است واپسین وداع در کابین هواپیما ...

بگذار  تا  بگرییم  چون  ابر  در  بهاران
کز  سنگ  ناله  خیزد  روز  وداع  یاران
هر کو شراب فرقت روزی چشیده باشد
داند  که سخت باشد  قطع  امیدواران

 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


منابع:

iranian-airforce.blogfa.com

ganjejang.com



نوشته شده توسط:مصطفی
نظرات() 



Cialis 20 mg
جمعه 17 فروردین 1397 09:08 بعد از ظهر

Terrific information. Cheers.
what is cialis cialis vs viagra cialis 5 mg funziona brand cialis nl safe site to buy cialis online low dose cialis blood pressure cialis italia gratis cialis generika in deutschland kaufen cialis 5 mg buy cialis prices in england
Cialis generic
جمعه 3 فروردین 1397 06:03 بعد از ظهر

Amazing info, Kudos.
cialis 5 mg effetti collateral cialis generico in farmacia cipla cialis online bulk cialis deutschland cialis online cialis without a doctor's prescription cialis venta a domicilio cialis daily new zealand cialis prezzo in linea basso cialis 5 mg
Buy cialis
دوشنبه 28 اسفند 1396 12:41 قبل از ظهر

You expressed it perfectly.
cialis in sconto cialis for daily use cialis free trial canadian cialis cialis uk next day tadalafil 20mg free cialis cialis online holland side effects for cialis cialis generico lilly
What is the tendon at the back of your ankle?
یکشنبه 2 مهر 1396 01:07 قبل از ظهر
Hi my friend! I want to say that this post is amazing, great written and include almost all important
infos. I'd like to peer more posts like this .
Can you have an operation to make you taller?
دوشنبه 30 مرداد 1396 10:38 قبل از ظهر
Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I have really enjoyed browsing your blog posts.
In any case I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again very soon!
Foot Problems
دوشنبه 16 مرداد 1396 11:42 بعد از ظهر
In fact when someone doesn't be aware of afterward its up to
other visitors that they will assist, so here it happens.
Foot Complaints
شنبه 14 مرداد 1396 09:37 قبل از ظهر
What's up, yes this paragraph is really good and I have learned lot of things from it regarding blogging.
thanks.
http://danielwrmqisvshq.over-blog.com
جمعه 13 مرداد 1396 02:53 بعد از ظهر
Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading?
I'm trying to figure out if its a problem on my end
or if it's the blog. Any responses would be greatly appreciated.
http://dariabriagas.jimdo.com/
چهارشنبه 11 مرداد 1396 01:25 بعد از ظهر
What's up to every body, it's my first visit of this webpage; this weblog contains amazing and genuinely
fine stuff in favor of visitors.
https://ildacaraveo.wordpress.com/2015/06
جمعه 6 مرداد 1396 07:13 بعد از ظهر
Pretty section of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to assert that I acquire in fact enjoyed account your blog posts.
Anyway I'll be subscribing to your feeds and even I achievement
you access consistently quickly.
Clifton
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:41 قبل از ظهر
This blog was... how do I say it? Relevant!! Finally I've found something that helped me.
Thanks!
manicure
یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 12:01 بعد از ظهر
Great post.
BHW
دوشنبه 28 فروردین 1396 06:46 قبل از ظهر
Appreciate this post. Let me try it out.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 08:20 بعد از ظهر
After going over a handful of the articles on your web site, I truly like your way of blogging.

I saved it to my bookmark site list and will be checking back soon. Please visit my website as well and tell me your
opinion.
BHW
پنجشنبه 24 فروردین 1396 01:39 بعد از ظهر
I think this is one of the so much significant information for me.
And i'm glad studying your article. However should remark
on some basic things, The website style is wonderful, the articles is truly excellent :
D. Just right activity, cheers
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 05:35 بعد از ظهر
You really make it seem so easy with your presentation but
I find this topic to be really something that I think I would never understand.
It seems too complex and very broad for me. I am looking forward for your next post, I
will try to get the hang of it!
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 09:20 قبل از ظهر
I get pleasure from, result in I found just what I was looking for.
You have ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a nice day.
Bye
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آخرین پستها

یاک 130، جنگنده آموزشی- ضربتی پیشرفته جمعه 14 شهریور 1393
رادار چیست؟ چهارشنبه 11 بهمن 1391
آشنایی با موشکهای زمین به هوای روسی سام چهارشنبه 11 بهمن 1391
سرلشکر خلبان شهید بهرام عشقی پور چهارشنبه 11 بهمن 1391
جیپ، قهرمان جاده و بیابان چهارشنبه 26 مهر 1391
توپ ۲۱۰ میلیمتری K12 دوربردترین توپ تاریخ چهارشنبه 26 مهر 1391
* مقاله * چهارشنبه 26 مهر 1391
عقاب سرفراز، از سقوط در خاک دشمن تا بازگشت به آغوش میهن چهارشنبه 26 مهر 1391
نسلهای مختلف هواپیماهای جنگنده چهارشنبه 26 مهر 1391
موشک حرارتی، سرگردان در آسمان تهران چهارشنبه 26 مهر 1391
بازگشت به وبلاگ چهارشنبه 26 مهر 1391
F-100 سوپرسابر، اولین جنگنده مافوق صوت آمریکایی چهارشنبه 31 خرداد 1391
F-2، جنگنده ژاپنی چهارشنبه 31 خرداد 1391
در کمین فاکسبت چهارشنبه 31 خرداد 1391
تاریخچه سلاحهای گرم در ایران جمعه 29 اردیبهشت 1391
جنگ ویتنام پنجشنبه 28 اردیبهشت 1391
F-4 Phantom II جنگنده ای در پایان کار جمعه 8 اردیبهشت 1391
آشنایی با بمب افکن B-1 Lancer جمعه 8 اردیبهشت 1391
معرفی ناو هواپیمابر فرانسوی شارل دوگل جمعه 25 فروردین 1391
فاکتور های مقایسه هواپیماهای جنگنده پنجشنبه 17 فروردین 1391
عید بر شما مبارک باد سه شنبه 1 فروردین 1391
تاریخچه و ویژگیهای هواپیمای F5 پنجشنبه 11 اسفند 1390
اسنایپر M-107 پنجشنبه 6 بهمن 1390
اسنایپر قدرتمند ... M21 EBR پنجشنبه 6 بهمن 1390
گران‌ قیمت‌ ترین تجهیزات نظامی آمریکا چهارشنبه 5 بهمن 1390
شکارچیان فاکس‌بت جمعه 23 دی 1390
رونمایی از هواپیمای جاسوسی آمریکا پنجشنبه 24 آذر 1390
آشنایی با خانواده فلانکر جمعه 11 آذر 1390
آشنایی با یوزی، مشهورترین مسلسل دستی جهان پنجشنبه 10 آذر 1390
Makarov پنجشنبه 26 آبان 1390
لیست آخرین پستها